DÜNYADA BİLGİSAYAR EĞİTİMİ
Dünyada teknoloji eğitimi ülkeler arasında farklılıklar
göstermektedir. Ülkeler ihtiyaçları, ekonomik düzeyleri arasında farklılık
gösterdikleri için ülkeler arasında farklı bilgisayar eğitimleri verilmektedir.
BİLGİ VE
İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ NEDİR?
Bilgi ve iletişim teknolojileri, bilgiye ulaşılmasını ve bilginin
oluşturulmasını sağlayan her türlü görsel, işitsel basılı ve yazılı araçlardır.
Bilgi teknolojileri, "bilgisayar ve iletişim teknolojilerinin birlikte kullanılmasıyla oluşturulmuş sistemleridir. Bilgi teknolojileri; mikro elektronik ve veri iletiminin yanında, faks makineleri, mobil telefonlar, kablolu televizyon, bilgisayarlar, bilgi ağları, videoteks, software ve on-line veri tabanlarını içeren teknolojilerdir. Örgütsel yazışmalarda, bilgi teknolojileri yardımıyla elde edilen veriler toplanır, sınıflandırılır, kaydedilir ve bilgiye dönüştürülecek biçimde işlenerek, karar süreçlerinde kullanılır.
Yönetimde iletişimi sağlayan bilgi ve iletişim teknolojileri, hızla gelişmektedir. Video-teyp kayıtları, tele-sekreter aygıtları, kapalı devre televizyon sistemleri, faksimile makineleri, yönetimde yeni iletişim esnekliği sağlayan araçlardır. İletişim teknolojisinin en önemli yararı yazılı iletişime büyük kolaylıklar sağlamasıdır.
Bilgi teknolojileri, "bilgisayar ve iletişim teknolojilerinin birlikte kullanılmasıyla oluşturulmuş sistemleridir. Bilgi teknolojileri; mikro elektronik ve veri iletiminin yanında, faks makineleri, mobil telefonlar, kablolu televizyon, bilgisayarlar, bilgi ağları, videoteks, software ve on-line veri tabanlarını içeren teknolojilerdir. Örgütsel yazışmalarda, bilgi teknolojileri yardımıyla elde edilen veriler toplanır, sınıflandırılır, kaydedilir ve bilgiye dönüştürülecek biçimde işlenerek, karar süreçlerinde kullanılır.
Yönetimde iletişimi sağlayan bilgi ve iletişim teknolojileri, hızla gelişmektedir. Video-teyp kayıtları, tele-sekreter aygıtları, kapalı devre televizyon sistemleri, faksimile makineleri, yönetimde yeni iletişim esnekliği sağlayan araçlardır. İletişim teknolojisinin en önemli yararı yazılı iletişime büyük kolaylıklar sağlamasıdır.
AMERİKADA
BİLGİSAYAR EĞİTİMİ
ABD’de eğitim sorumluluğu eyaletlere bırakılmıştır. Zorunlu eğitim
12 yıldır. Endüstriyel Teknoloji eğitimi bir asırdan uzun süredir uygulanmaktadır.
Teknoloji eğitimi anaokulu düzeyinde başlamakta ve her düzeyde yerini
almaktadır. İlk ve orta öğretimde genel eğitim içinde öğrencilere teknoloji
kültürü vermek ve bazı endüstriyel uygulamalara katılmak öngörülürken daha üst
eğitim seviyelerinde mesleki ve teknik alanlarda endüstri içinde çalışabilme
durumuna gelinmesi hedeflenmektedir. İlkokulda teknolojinin farkında olma,
düşünme öncülüğünde problem çözme ve basit uygulamalarla başlar, daha sonraki
ortaöğretim düzeylerinde de çağdaş teknoloji ile fen, dil, matematik
konularında bağlantı kurmayı, uygulamayı öğretir. Öğrencilere sadece benzetme
ve model olarak gösterilmesi değil de bireylerin gerçek teknolojilerle karşı
karşıya kalmaları esastır. Yüksek öğrenimdeki kredili sistem ile öğrenci hangi
programda olursa olsun çağdaş teknolojiyi yakalayabileceği, uygulama
yapabileceği dersleri seçerek endüstriyel sanatlar ve teknoloji eğitiminden
faydalanabilir. Anaokulundan başlayarak ilkokul düzeylerinden ileri derecelere
kadar geliştirilmiş faaliyetlerden oluşan ve uygulama yaparak öğrenme
tekniğinden hareketle teknoloji kavramının tanıtıldığı bir program yapısı
izlenmektedir.
Uluslararası Teknoloji Eğitimi Birliği (ITEA) tarafından 1996
yılında yürürlüğe konulan “Tüm Amerikalılar İçin Teknoloji” projesi ile Anaokulundan
12.sınıfa kadar (K- 12) 5-18 yaşları arasındaki öğrencilere yönelik olarak
teknoloji okuryazarlığı standartları oluşturmak, ABD’deki teknoloji eğitimini
tanımlamak ve geliştirmek amaçlanmaktadır.
AVRUPA BİRLİĞİ ÜLKELERİ
Bazı Avrupa ülkelerindeki teknoloji eğitiminde kabul gören
yaklaşımlar aşağıda gösterilmektedir:
Teknik Yetenek Yaklaşımı; dayanıklı malzemeler, gıda ve tekstil
işleme veya elektronik ve otomatik kontrol konularında el becerisi kazandırmaya
yönelme (Ör., Finlandiya),
El Becerisi Yaklaşımı; el becerisi, estetik duyarlılık ve
geleneksel tasarımın bir kombinasyonunun kültürel ve kişisel değerinin
korunması (Ör., İsveç, Belçika),
Teknik Üretim Yaklaşımı; modern kitlesel üretime ve bunun kontrol
ve organizasyonuna uygun yetenekler geliştirme (Ör., Eski Doğu Bloğu
geleneklerine sahip Doğu Avrupa ülkeleri),
“Modern Teknoloji” Yaklaşımı; gelecek yüzyıldaki “iş”in doğası ile
ilgilenme ve kuvvetle enformasyon teknolojisi üzerine odaklanma (Ör., Fransa),
“Bilim ve Teknoloji” Yaklaşımı; bu iki konunun birbirlerine yakın
bir bağlantıyla incelenmesi (Ör., Danimarka),
Tasarıma Odaklanma Yaklaşımı; teknolojinin çalışma ve
uygulamalarında tasarımın merkeze alınması (Ör., Kuzey İrlanda),
“Problem Çözme” Yaklaşımı; problem tanımındaki sosyal ihtiyaçları
ve problem çözme amacıyla bir disiplinler arası ihtiyaçları anlamaya odaklanma
(Ör., İskoçya),
Eğitim Almanya ve İtalya’da 6-15 yaşları arasında, İngiltere’de
5-15 yaşları arasında, Fransa’da 6-14 yaşları arasında zorunludur.
Almanya’da, el işleri ve endüstriyel üretime yönelik yaklaşımdan,
diğer yaklaşımların bir karışımına, özellikle, teknolojinin sosyal boyutları da
göz önünde bulundurularak, genel teknolojik kavramlar yaklaşımına ve anahtar
yetenekler yaklaşımına doğru bir geçiş yaşanmaktadır. Konu içerisinde
bilgisayarlar ve diğer gelişmiş ekipman artan bir şekilde kulanılmaktaysa da,
yüksek teknolojiler kendi başlarına bir amaç olarak görülmediğinden, çoğu
durumda bir yüksek teknoloji yaklaşımından bahsetmek uygun olmayacaktır.
İngiltere’de endüstriyel sanatlar ve teknoloji eğitimi bilimsel
temellerle birlikte endüstriyel uygulamaları da içerecek şekilde çok yönlü
olarak ele alınmaktadır. Teknoloji eğitimi; “Tasarım ve Teknoloji” ile
“Enformasyon ve İletişim” başlıklarıyla yürütülmektedir.
Fransa’da 1985 yılında, “teknoloji” konusu, “el işleri ve teknik
eğitim’in yerini almıştır.
Yunanistan’da, 1976 yılında çıkartılan yasa gereği alt orta
öğretim kademesinde bir teknoloji komponentinin sağlanmasından itibaren tedrici
bir gelişme gözlenmektedir.
Hollanda’da 1993 yılında, alt orta öğretim okullarındaki (12-14
yaş) tüm öğrenciler için teknoloji, 15 zorunlu dersten biri olarak
belirlenmiştir.
DÜNYADA
BİLGİSAYAR EĞİTİMİ STANDARTLARI
Dünyada bilgisayar eğitimi standartları ISTE (International
Society for Technology in Education ) standartları bağlamında üniversite de
öğretim elemanı olarak çalışan bilgisayar öğretmenlerinin uluslararası
standartlar boyutunda yeterlilikleri nasıldır ve nasıl olmalıdır sorularına
cevap aramak amaçlanmaktadır.
ISTE’ye göre öğretmen
standartları,
Ø
Öğrenci
öğrenme ve yaratıcılığını kolaylaştırma ve teşvik etme
Öğretmenler teknoloji, öğretme-öğrenme ve
içerik bilgilerini öğrencilerin hem yüz yüze hem de sanal ortamlarda öğrenme,
yaratıcılık ve yenilenmelerini arttıran çalışmalarını kolaylaştırmak için
kullanırlar
Ø
Dijital
çağ öğrenim deneyimleri ve değerlendirmeleri tasarlama ve geliştirme
Öğretmenler çağdaş araç ve kaynakları
alarak kaynakta içerik öğrenmeyi en üst seviyeye çıkarmak ve NETS de tanımlanan
bilgi beceri ve davranışları geliştirmek için özgün öğrenme, deneyim ve
değerlendirmelerini tasarlar, geliştirir ve değerlendirmeye tabi tutarlar
Ø
Dijital
çağ çalışma ve öğrenme modeli oluşturma
Öğretmenler küresel ve dijital dünyada
yenilikçi bir mesleğin temsilcileri olarak bilgi, beceri ve çalışma süreçlerini
sergilerler.
Ø
Dijital
vatandaşlık ve sorumluluk modeli oluşturma ve teşvik etme
Öğretmenler yerel, toplumsal ve sosyal
kavramları, gelişmekte olan dijital kültürdeki sorumlulukları anlar; mesleki
çalışmalarında yasal ve etik davranışlar sergiler.
Ø
Liderlik
ve mesleki gelişim etkinliklerine dahil olma
Öğretmenler sürekli olarak mesleki
uygulamalarını geliştirirler, yaşam boyu öğrenmeye model olurlar ve sosyal ve
mesleki yaşamlarında dijital araç ve kaynakların etkin kullanımını teşvik
ederek ve göstererek liderlik sergilerler.
Yorumlar
Yorum Gönder